Corona bracht een trend -die al was ingezet- in een stroomversnelling. Het online samenkomen, kennis delen en elkaar ontmoeten via een beeldscherm, heeft een enorme vlucht genomen. Ook de evenementenbranche moet en gaat mee in deze ontwikkeling. Niquell organiseert meer en meer online events die dezelfde meerwaarde, betekenis en hetzelfde succes hebben als hun offline broertjes. Hiervoor maakt Niquell gebruik van MEEPLE; dé online en digitale versie van een echte en fysieke evenementenlocatie.
‘MEEPLE levert ons de basis voor een unieke sfeervolle setting, waarbij we de locatie volledig kunnen aanpassen aan de wensen van onze opdrachtgever’, vertelt een enthousiaste Monique. ‘Het platform biedt ons de mogelijkheid om rekening te houden met de huisstijl van de opdrachtgever, het verhaal dat zij willen vertellen en het doel dat ze willen bereiken. We richten online een strakke beursvloer in, een gezellig grand-café, een karakteristieke theaterzaal, een grote hal of congresruimte; welke sfeer je ook wilt uitstralen; het kan! Eigenlijk precies zoals we dat bij een fysiek evenement doen!’
Bij een online event is het aantal gasten geen probleem: MEEPLE kan ingericht worden voor 10 tot maximaal 2.500 deelnemers en zelfs worden uitgebreid naar oneindig veel bezoekers. ‘En net zoals bij een regulier evenement kunnen we bij de online vorm ook zaken inzetten als een lobby, een informatiebalie, break-out rooms, rondetafelgesprekken met videochat, 1:1 (video)chats en netwerklounges. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt! Een fijne bijkomstigheid is de mogelijkheid om te kiezen tussen een live versie van het event of het broadcasten van een van tevoren opgenomen variant of een mix daarvan. Denk aan het gebruik van ruimtes waar mensen elkaar ontmoeten en waar op gezette tijden een (vooraf opgenomen) lezing wordt vertoond. Interactie en betrokkenheid worden gestimuleerd door het inzetten van polls, chats en Q&A’s’.
Na afloop van het evenement verzorgt Niquell een evaluatie. Er kunnen interessante statistieken aangeleverd worden, er zijn mogelijkheden voor een aftermovie en de streams worden uiteraard ter beschikking gesteld aan de opdrachtgever. ‘Wij hebben inmiddels de ervaring dat een online evenement, mits goed voorbereid en ingericht, écht een waardevol alternatief kan zijn voor het reguliere fysieke event!’